söndag 20 november 2011

På uppdrag från Bagdad - Saddam Husseins underrättelsetjänst på svensk mark


Är titeln på den 340-sidiga boken som snart är ute på marknaden . Personregistret omfattar över 400 namn. Jag utlovar en spännande läsning i ett hittills ganska okänt område. Den irakiska underrättelsetjänsten hade fler agenter och medlöpare i Sverige än östtyska Stasi, vars svenska aktiviteter ter sig harmlösa i jämförelse med Saddam Husseins illgärningar här. Dessutom har jag själv  forskat i Stasis arkiv i Berlin om DDR-Irak och även om DDR-Sverige.

3 kommentarer:

  1. jag tror att författaren har arbetat lite väl fort.
    Sid 196 i boken träffar Majid Hussein Isam Khedir Abbas Al-Joumeyli, alltså han som har kontoret på Kunggatan 55, Stockholm. I sista stycket på samma sida heter samma person Fadel vilket fortgår resten av boken. Ånyo samma sida nämns Mukhabarathchefen Fahdil (annan stavning) Barak.
    Sista meningen sida 247 ff menar författaren att om ett DNA-prov från kvinnans restaurang skulle visa sig negatitivt samtidigt skulle innebära "ett gripande meningslöst". Det utesluter ju inte att hon skulle kunna vara gärningsman. Man vet ju inte vem som lämnat fimparna i askkoppen. Det kan ju vara vem som helst. Bilägarens mamma!?
    Sida 217: Vem är bilföraren Adnan? Dyker han bara in i berättelsen och avstår från en drink?

    SvaraRadera
  2. Hej, tack för dina relevanta kommentarer. På sid 11 i förordet framgår att jag valt att ge några personer aliasnamn. Av bokens totalt 400-500 personnamn är ett 30-tal alias, vilket är orsaken till ditt resonemang angående sid 196. Sid 217, tack - fel av mig. Sid 248, dåligt formulerat av mig "meninglöst" borde ha stått "hade förändrat förutsättningarna" och resten av meningen strukits. Med Bästa Hälsningar /Mats

    SvaraRadera
  3. Hej Mats
    Jag som läsare med Irakisk härkomst önskar gärna att Du avslöjar mer av de män som jobbade för Saddams underrättelsetjänst i Sverige, även de som inte lämnat Sverige utan stannade eller dog i Sverige.
    Att SÄPO bara lägger dessa namn i arkiv är det tyvärr väldigt orättvis för att dessa personer bör bli avslöjade och skickas till Domstolen.
    Jag ser fram en ny bok som fortsättning till denna bok och där läser man mer om de som Du inte nämnt i din bok.
    Vi kan själv avslöja de men tyvärr vi har inte makt över de.
    ett exempel Murad som försvarar Saddam på Aljazeera Kanalen, han bor i Malmö?

    SvaraRadera